torsdag 7 april 2016

Morotssoppa


♥ ♥ ♥

Jag är galet förtjust i soppor!

Testade ett nytt recept idag som blev väldigt gott.

Kommer kanske göra några ändringar nästa gång som jag tror kommer passa mig bättre.



Ingredienser till 4-6 portioner

Originalreceptet hittar ni här.

Ingredienser:

3/4 kg morötter
det går utmärkt med lite mer
1 gul lök
2 msk smör eller olja
1 liter vatten
2 tärningar hönsbuljong
jag tog en tärning
1 ekologisk apelsin
0,5 dl solrosfrön
0,5 dl pumpafrön
2 dl crème fraiche
philadelphiaost nästa gång
0,5 tsk salt, 1 krm grovmalen svartpeppar


Gör så här:

1. Skala morötterna och löken. Riv dem grovt.

Jag hackade.
2. Fräs lök och morötter i smöret cirka 10 minuter i en stor kastrull. Häll på vatten och hönsbuljongtärningar. Koka upp och låt sjuda under lock 10-15 minuter tills de är mjuka.
3. Tvätta apelsinen, finriv apelsinskalet och pressa ur apelsinsaften. Rosta solrosfröna och pumpafröna i en torr medelvarm stekpanna. Passa noga så att de inte bränns.
4. Häll av men spara buljongen. Mixa grönsakerna i matberedare, med mixerstav eller i mixer och späd med buljongen. Fortsätt mixa till en slät soppa.
5. Häll tillbaka soppan i kastrullen och tillsätt crème fraiche. Vispa samman och koka upp. Smaka av med salt och 3-4 msk pressad apelsin.
Smakade av med salt och vitpeppar.
Använde knappt 1 dl crème fraiche.
Nästa gång provar jag med philadelphiaost. 
6. Servera soppan i glas eller små skålar. Toppa med rostade frön och lite apelsinskal.
Ringlade över pressad apelsin innan jag åt.
Blev pricken över det hela tyckte jag!!
♥ ♥ ♥



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...