fredag 11 april 2014

Rågkakor


Fick syn på detta, för mig, nya mjölet när jag var och handlade häromdagen.

Var såklart tvungen att testa. 
Tog receptet på påsen men ändrade lite efter hur jag brukar göra och vad jag hade hemma.



 RÅGKAKOR

Grova rågkakor på mörkt Lantbrödsmjöl med surdeg

10-12 stycken

25 g jäst, gärna för söta degar, jag tog ”vanlig” jäst
6 dl vatten, 37 grader 
1 msk rapsolja
2 tsk salt
1 msk malda brödkryddor
2 msk mörk (bröd) sirap
4 dl (ca 75 g) Kruskakli, jag tog 4 dl havrekli
700 g (ca 1,3 l) Kungsörnen Mörkt Lantbrödsmjöl


Smula ner jästen i en degbunke och häll över vattnet. Rör om tills jästen löst sig. Tillsätt oljan och de övriga ingredienserna, men spar 1/2 dl av mjölet till utbakningen.
Ta i mjölet tills degen känns lagom. Använde endast drygt 1 liter.

Arbeta degen kraftigt med degkrokar tills den känns smidig. Låt jäsa i bunken under bakduk till dubbel storlek, ca 45 minuter till 1 timme. 


Knåda degen smidig på mjölat bakbord och dela den i 8 lika stora bitar som du formar till bullar.
Jag gjorde 10 kakor. Nästa gång blir det nog 12 stycken.

Plattade ut kakorna till ”lagom” storlek. Placerade sedan ut dem på plåtar med bakplåtspapper.

Nagga med gaffel och låt jäsa i ca 50 minuter.

Gräddade i varmluft, 225 grader, i ca 10 minuter.

Penslade kakorna med en blandning av 1 msk sirap utrörd i 1 dl vatten.


Kan meddela att tekakorna smakade RIKTIGT GOTT!!


Och med detta önskar jag Er alla en riktigt härlig helg!

♥ ♥ ♥




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...