onsdag 13 mars 2013

Kycklingsoppa med kokosmjölk


Testade ett nytt recept idag som blev riktigt gott
passade perfekt med soppa eftersom vädrets makter bestämt sig för snö IGEN!!

Kycklingsoppa med kokosmjölk

1 stor morot
2-3 tsk röd currypasta, jag tog grön
1 purjolök
300 g strimlad kycklingfilé, tog ngt lite mer
1 liter hönsbuljong
tärning plus vatten, ngt mindre vatten eftersom jag använt mer cocosmjök
1 burk kokosmjölk
2 burkar/en vanlig och en lätt
100 g ris- eller glasnudlar, också ngt lite mer
4 dl strimlad salladskål
tillsatte även en liten burk med majskorn, osötade
färsk koriander, inte för mig
citronklyftor

Skär moroten i fina stavar och strimla purjon. Fräs i lite olja i en gryta tillsammans med currypastan i någon minut. 
Lägg sedan i kycklingköttet och salta. Häll på buljong och kokosmjölk och koka på låg värme tills kycklingen är genomkokt, ca 5 minuter. 
Lägg sedan i nudlarna och låt dem bli mjuka. Tillsätt sedan salladskålen och låt den koka med någon minut. 
Smaka av med salt och eventuellt mer currypasta.
Servera soppan med färsk koriander och citronklyftor.


Boken som jag just nu läser heter Till offer åt Molok och är skriven av Åsa Larsson...helt ok faktiskt!


3 kommentarer:

  1. Det låter som en mycket go' soppa........fast kokosmjölk giller Roger nog inte. Härligt med en bra bok. Vi har också fått snö igen. Denna vintern verkar inte vilja ta slut :-(
    Kram Sinikka

    SvaraRadera
  2. Den ser god ut soppan. Jag kanske ska pröva. Ha en bra vecka. Kramar Katarina

    SvaraRadera
  3. Oh goodness, that looks so delicious, Gunilla!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...